МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
КАФЕДРА ОЛІМПІЙСЬКОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО СПОРТУ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
КАФЕДРА ОЛІМПІЙСЬКОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО СПОРТУ
МІНІ—ТЕНІС У ТЕХНІКО—ТАКТИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЮНИХ ТЕНІСИСТІВ
Городинський Владислав
Херсонський державний університет
Постановка проблеми. Сучасний теніс відрізняється від інших видів спорту складно-координаційною діяльністю спортсмена, потужністю, варіативністю ударів та їх переміщень по корту, різноманітністю дій на майданчику в залежності від ігрової ситуації [3].
Питанню спортивного тренування спортсменів на різних етапах підготовки приділяли увагу такі вчені, як Л. Волков, Л. Матвєєв, В. Платонов, А. Тер- Ованесян та ін. Проблемою удосконалення спортивної підготовки тенісистів на різних етапах підготовки займались С. Белиц-Гейман, М. Ібраімова, О.Лазарчук, С. Сав, С. Трачук та ін.
Стрімке поширення тенісу в сучасному світі та залучення до цього виду спорту дітей починаючи інколи з 3-4 років, поставило питання про створення системи ступеневої підготовки юних початківців, що дозволяє дітям адаптуватись до ігрових дій сучасного тенісу з урахуванням їх вікових особливостей та рівня підготовленості, не знижуючи орієнтиру на змагальний результат [5].
Аналіз рекомендацій Міжнародної федерації тенісу (ITF) з дітьми до 10 років, засвідчив, що поступове впровадження в систему підготовки юних тенісистів трьох рівнів тенісу (червоний, помаранчевий та зелений) дозволяє поступово підготовити дітей до участі у спортивних змаганнях.
Міні-теніс дозволяє дітям 6-10 років швидше адаптуватись до ігрових дій сучасного тенісу, а саме: формувати належний фундамент техніко-тактичних дій, здобувати необхідні рухові навички, розвивати тактичне мислення, а також раніше починати ігрову діяльність.
Тому техніко-тактична підготовка юних тенісистів набуває важливості саме на початковому етапі занять, оскільки саме на цьому етапі відбувається формування фундаменту техніко-тактичних дій для досягнення високих спортивних результатів у майбутньому.
Отже, проблема перевірки готовності юних тенісистів до введення змагальних дій на перших етапах спортивної підготовки є актуальною.
Мета дослідження полягає у визначенні готовності юних тенісистів до введення змагальних дій на першому етапі спортивної підготовки (перехід від «помаранчевого» до «зеленого» рівня міні-тенісу).
Відповідно до поставленої мети дослідження визначено завдання:
Виклад основного матеріалу дослідження. Аналіз літературних джерел засвідчив, що підготовка спортсмена це процес доцільного використання всій сукупності факторів, що дозволяють спрямовано впливати на розвиток спортсмена і забезпечити необхідну ступень його готовності до спортивних досягнень. Комплексна система підготовки спортсмена включає: спортивне тренування; спортивні змагання; використання факторів, що підвищують ефективність тренувальної і змагальної діяльності.
Спортивне тренування – детально організований педагогічний процес виховання, навчання та підвищення рівня фізичної і функціональної підготовленості тенісиста на різних етапах підготовки.
Мета спортивного тренування в тенісі – досягнення фізичного вдосконалення спортсмена, оволодіння системою техніко-тактичних дій в тенісі, досягнення високих спортивних результатів. Спортивні результати визначаються як у засвоєнні та виконанні розрядних нормативів, так й в участі на змаганнях різної категорії Федерації тенісу України (2, 1, А), змаганнях за класифікацією ITF, ATP, WTA, Кубка Федерації, Кубка Девісу, на турнірах «Великого Шолому» [4].
Вагомого впливу для планування техніко-тактичної підготовки набувають зміни правил, які запровадила Міжнародна федерація тенісу з 2012 року для дітей до 10 років, що забороняють використання стандартних м‘ячів у змаганнях та передбачають перегляд впровадження професійних систем проведення змагань для юних тенісистів. Також Міжнародною федерацією тенісу розроблена програма «Теніс для дітей до 10 років», яка включає три різнокольорові рівні гри в теніс – «червоний, помаранчевий, зелений» – з використанням міні-тенісного обладнання [2].
Практичний досвід провідних фахівців свідчить про необхідність планування тренувального процесу з використанням спрощеного інвентарю, обладнання та правил гри у зв‘язку зі зменшенням віку дітей до занять тенісом. Такий підхід дозволяє дітям адаптуватись до ігрових дій сучасного тенісу з урахуванням їх вікових особливостей та рівня підготовленості, не знижуючи орієнтиру на змагальний результат [1].
З метою вирішення поставлених завдань науково-дослідної роботи нами проведено системний аналіз навчальної програми для ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ та СНЗСП робочих тематичних плани тренерів-викладачів ДЮСШ з тенісу ХОО ФСТ «Україна», спостережено за навчально-тренувальним процесом групи початкової підготовки другого року навчання (тренер-викладач вищої категорії Городинський А.В.); визначено методику оцінювання техніко- тактичних дій та змагальних дій юних тенісистів на «помаранчевому рівні» міні-тенісу.
Експериментальна робота проводилась у дитячо-юнацькій спортивній школі з тенісу Херсонської облорганізації ФСТ «Україна» (листопад-грудень 2016 року). В експерименті взяли участь 8 вихованців групи початкової підготовки другого року навчання (тренер-викладач вищої категорії Городинський А.В.), серед них 4 хлопців, 4 дівчат, віком 7-8 років (рік народження – 2008-2009 рр.). Спортивні тренування здійснювались три рази на тиждень, змагання проводились з травня по жовтень кожен тиждень (субота або неділя), в зимовий період 1-2 рази на місяць. З листопада 2016 року змагання проводились з сету до 4 на стандартному корті з використанням трьох подач в кожен квадрат будь-яким способом.
Для визначення технічної підготовленості юних тенісистів використано комплекс рухових тестів: точність ударів з відскоку справа, зліва в заданий квадрат, точність виконання подачі, «утримання» м‘яча в грі. Нами було встановлені середні показники технічної підготовленості юних тенісистів за допомогою методів математичної статистики (табл. 1.)
Отже, аналіз отриманих результатів засвідчив, що тест: подача з верху з 10 спроб характеризується найменш результативним показником і дорівнює 4,25±1,035. Це пов‘язано з тим, що даний технічний елемент діти почали вивчати з вересня 2015 року і навчання було спрямовано на засвоєння ефективної техніки, а не на точність попадання. Показник тесту — «Утримання» м‘яча зі спаринг-партнером – 12,875±2,29, вказує, що учні можуть досить тривало залишати м‘яч на тенісному корті і тим самим, можуть у подальшому вести ігрові дії.
З метою визначення взаємозв‘язку між технічною підготовленістю та змагальною діяльністю було здійснення ранжування показників технічної підготовленості та змагальної діяльності юних тенісистів (табл. 2; 3).
Аналіз результатів ранжування доводить, що група майже однорідна, але, слід відзначити, що юні спортсмени №2, №3 найбільш результативні, 4 особи (№1, № 4,№ 5, № 6) мають однаковий результат, а з тенісистами №7, №8 тренеру необхідно здійснити індивідуальний підхід щодо поліпшення технічної підготовки.
Аналіз результатів трьох контрольно-підготовчих змагань, де приймали участь всі юні тенісисти групи (табл. 3). Змагання проводились за змішаною системою, спочатку в групах, а потім в системі «плей-офф» за всі місця. Переможець змагань отримував протокол змагань із зазначенням його перемоги, що підвищує рівень мотивації до подальшого спортивного вдосконалення.
Зазначимо, що наступний розподіл сумарних місць свідчить про високий рівень змагальної діяльності у №3, №6, №2, юні спортсмени №8 та №7 займають останнє місце в групі.
Взаємозв‘язок між технічною підготовленістю та змагальною діяльністю було встановлено за допомогою співставлення підсумкових рангових показників юних тенісистів (табл. 4)
Визначення готовності юних тенісистів до переходу від «помаранчевого» до «зеленого» рівня було здійснено на підставі сумарного рейтингу «Індекс Чемпіона». За даним індексом юні тенісисти:
-№2, №3 підтвердили найкращий результат в групі;
-№1, №4, №5, №6 за показниками технічної підготовленості та змагальної діяльності готові до переходу на наступний рівень міні-тенісу;
-№7; №8 потребують більш ретельної підготовки та індивідуального підходу з метою переходу на наступний рівень міні-тенісу наприкінці навчального року.
Підсумкові рангові показники основних технічних елементів технічної підготовленості та змагальної діяльності юних тенісистів 7-8 років визначили, що 6 з 8 юних тенісистів вже готові до переходу на наступний рівень міні-тенісу, що дорівнює 70 %.
Висновки. Отже, проведене експериментальне дослідження визначило готовність юних тенісистів до переходу від «помаранчевого» до «зеленого» рівня на підставі аналізу технічної підготовленості та змагальної діяльності юних тенісистів, тобто за допомогою «Індексу Чемпіона».